15 / 03 / 2019

Pracownik wśród pracowników, czyli o tym, jak kształtują się relacje międzyludzkie w polskich firmach

W pracy spędzamy dużą część naszego życia. Nie jest to jednak najczęściej czas izolacji, odcięcia od innych ludzi, ale czas spędzony ze współpracownikami. To od relacji, które z nimi zawieramy, tego, jak czujemy się w ich towarzystwie i tego, czy udaje nam się z nimi sprawnie komunikować, w dużej mierze zależy całe funkcjonowanie firmy. Wyniki naszych badań z roku 2017 pokazują, jak kształtują się te kontakty ze współpracownikami według pracowników różnych branż.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż na podstawie badań przeprowadzonych na platformie Zmotywownai.pl pracownicy jawią się jako osoby, które nie mają problemu z kontaktami międzyludzkimi. 74% ankietowanych przyznaje, że nie przeszkadza im duża ilość kontaktów z ludźmi. Oczywiście trzeba pamiętać, że jest to wyłącznie deklaracja, jednak ten wysoki wynik to pozytywne zjawisko. Jeśli pracownicy nie mają problemu z kontaktami międzyludzkimi, to jak oceniają oni swoje relacje ze współpracownikami? Czy mają problem z integracją i pracą zespołową? Uwzględniając wyniki przeprowadzonych badań odpowiedź brzmi: NIE. Okazuje się, że większość ankietowanych pracowników (83%) integruje się ze współpracownikami, nie łączy ich tylko praca. Jednocześnie ok. 90% badanych uważa, że łączą ich bliskie relacje ze współpracownikami i są do nich bardzo przywiązani. Można zatem przypuszczać, iż nawet jeśli pracownicy nie integrują się ze sobą po pracy, to wspólne przebywanie w firmie jest wystarczające do nawiązania bliskich, zażyłych relacji. Co ciekawe, mimo że dominująca większość badanych opisuje swoje relacje z współpracownikami jako bliskie, to już takie prywatne zażyłe relacje w firmie są oceniane pozytywnie przez mniejszą część ankietowanych – 79%. Jest to jednak nadal tak duża część respondentów, że konieczne wydaje się budowanie relacji, nawet jeśli miałoby się ono ograniczyć tylko do czasu wspólnej pracy.

Integracja, nawiązywanie relacji ze współpracownikami, a nawet przywiązanie do nich wydają się kwestiami ważnymi ze strony pracowników. Można jednak zadać pytanie: po co, co to da? Okazuje się, że te bliskie relacje panujące w organizacji przekładają się na takie kwestie jak współpraca i wzajemna pomoc. 90% przebadanych na platformie pracowników twierdzi, że tam, gdzie pracują, ludzie chętnie pomagają sobie wzajemnie. Podobna część respondentów zadeklarowała, że są oni gotowi pomóc współpracownikom i zostać z nimi po godzinach, jeśli ma umożliwić to realizację celu postawionego przez przełożonego. Nie ulega wątpliwości, że bez dobrych relacji między współpracownikami ciężko zbudować dobrą współpracę, która z kolei stanowi bazę do popularnego obecnie sposobu organizacji działania – pracy zespołowej. Za ważny element w firmie uważa ją aż 96% ankietowanych, zaś o 20% mniej badanych jest także zdania, że taka praca zespołowa stanowi kluczowy element w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Co ciekawe, pomimo przywiązywania tak dużego znaczenia do relacji między współpracownikami, tylko 4% respondentów ceni sobie bardziej poparcie uzyskane od strony kolegów niż pochwały i uznanie przełożonego…Badani odpowiadając w ten sposób dość jednoznacznie pokazali, że owszem, relacje z kolegami z pracy są ważne, jednak ich poparcie nie ma często siły sprawczej, to nie oni decydują o losie pracownika. Warto też wspomnieć, że 26% badanych jest zdania, że relacje osobiste są istotne do awansu, tam gdzie pracują, a 52% ankietowanych uważa, że nie mają one znaczenia.

Jak widać, człowiek nie jest samotną wyspą…także w miejscu pracy. Uzyskane wyniki badań jednoznacznie pokazują, że nawiązywanie relacji ze współpracownikami jest ważnym elementem w miejscu pracy. Na wykonywanie swoich obowiązków zawodowych poświęcamy dużą część życia, w tym czasie nawiązujemy też wiele znajomości, które często przenoszą się na życie prywatne. Nawet jeśli kontakty ze współpracownikami nie wychodzą poza próg przedsiębiorstwa, to dzięki tym bliskim relacjom łatwiej nam pracować w zespole, tworzyć przyjazną atmosferę, czy wykraczać poza swoje obowiązki np. pomagając kolegom po godzinach. Poczucie solidarności i świadomość bycia członkiem grupy daje nam poczucie bezpieczeństwa i ułatwia pokonywanie barier. Co zatem można poradzić pracodawcą? Żeby zrozumieli, że praca to nie tylko indywidualne działanie i wykonywanie zadań, ale także integracja pracowników, zaś rozmowa na tematy niezawodowe summa summarum może czasem może przynieść duży zysk dla przedsiębiorstwa.

Katarzyna Gabryjończyk

Udostępnij:

Blog

Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?
– o relacjach pracowników z przełożonymi

15/03/2019

Przełożony pełni ogromną rolę w kształtowaniu zaangażowania pracowników. Relacje z nim mają istotne znacznie dla całego funkcjonowania zatrudnionej w firmie osoby, gdyż to przede wszystkim on ponosi...

Czytaj więcej

Czy istnieje życie po pracy? Polscy pracownicy o work life balance.

15/03/2019

Work life balance nie jest koncepcją nową, także w Polsce, a jej początki sięgają lat 70-tych XX wieku. Obecnie większość pracodawców ma świadomość, iż pracownicy z zaburzoną równowagą pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym...

Czytaj więcej

Wypróbuj wersję testową za darmo. SPRAWDŹ DEMO